Help kinderen in Gaza. Doneer nu →

Het Power of Play project

Spelen is van levensbelang voor kinderen. Overal ter wereld. Want als je speelt leer je onder meer creatief denken, samenwerken en omgaan met emoties. En dat is cruciaal voor de ontwikkeling van een kind. Daarom zijn Right To Play en Jantje Beton, met steun van de Nationale Postcode Loterij, het 3-jarig project Power of Play gestart. In dit project gaan 20.000 kinderen op scholen en BSO’s in Rwanda en Nederland de kracht van spelen ervaren.

In het project ontwikkelen kinderen in Rwanda en Nederland belangrijke technische en creatieve vaardigheden door te spelen. Via speelactiviteiten zoals een eigen speelplek te creëren en zelf speelgoed te maken van afval. Deze activiteiten zijn gevat in drie lesonderdelen die Right To Play en Jantje Beton samen hebben ontwikkeld. Right To Play coördineert het project in Rwanda en Jantje Beton in Nederland.

Maak je eigen speelgoed

Kinderen in Nederland en Rwanda gebruiken restmateriaal en afval om nieuw speelgoed te maken. Hierdoor leren ze over het belang van recycleren en leren ze vaardigheden als kritisch denken, creativiteit en samenwerken aan bod door zelf hun speelgoed te ontwerpen, te bouwen en te verbeteren. Samen met hun klasgenootjes organiseren de kinderen een tentoonstelling waar alle creaties te zien zijn. Daarnaast laten Nederlandse en Rwandese kinderen elkaar zien hun zelfgemaakte speelgoed zien in een uitwisseling tussen de scholen in beide landen.

De Nederlandse scholen die in 2018 hebben meegedaan aan het project vonden de inspirerende uitwisseling met Rwanda het leukste onderdeel.

Ontwerp je eigen speelplek

Kinderen in Rwanda krijgen de kans om zelf hun eigen speelplek te ontwerpen en te bouwen, samen met hun leerkrachten en klas- en buurtgenoten. Ze worden daarbij begeleid door jonge, lokale architecten. Naast het ontwerp- en bouwproces leren kinderen hun medeleerlingen te betrekken door te inventariseren wat hun wensen zijn ten aanzien voor de mooiste speelplek. De kinderen interviewen elkaar en organiseren uiteindelijk een openingsceremonie van de nieuwe speelplek voor de hele buurt.

Doelgericht spelen

Tweehonderd leerkrachten in Rwanda en Nederland krijgen tools om hun lessen aantrekkelijker en daardoor leerzamer te maken. Dit doen ze door creatieve spelvormen te integreren in hun dagelijkse lesmethodes.

In 2018 zijn de trainingen voor de eerste geselecteerde scholen gestart en zijn de leerkrachten aan de slag gegaan met de kinderen en is er al heel veel mooi speelgoed gemaakt, gebruikt en tentoongesteld. In 2019 volgen de eerste speelplekken. Een geweldig extra resultaat van het project is dat het Ministerie van Onderwijs in Rwanda het ‘zelf maken van speelgoed van restmaterialen’ heeft opgenomen in het nationale onderwijs curriculum.

#powerofplay

Op dit moment loopt er een landelijke campagne waarin we aandacht voor Power Of Play. Met beelden van kinderen en hun zelfgemaakte speelgoed. De videobeelden zijn gemaakt door Wereldgasten. De foto’s door Zilveren Camera winnaar Ernst Coppejans. Ontdek meer