Victoria is een slim en vastberaden negenjarig meisje in het noorden van Tanzania. Ze droomt ervan om dokter te worden. Victoria weet dat ze het goed moet doen op school om haar droom uit te laten komen. Haar ogen stralen van nieuwsgierigheid en vastberadenheid. Vanaf het eerste moment dat je haar ontmoet, weet je dat ze sterk is.

Vroeger was het anders

Vroeger gingen meisjes en jongens op Victoria’s school vaak niet met elkaar om, en werd de deelname van meisjes in de klas niet gewaardeerd. Right to Play werkt sinds 2001 in Tanzania samen met de overheid om verbeteringen in de kwaliteit van het onderwijs door te voeren en sociale problemen zoals genderongelijkheid en meisjesbesnijdenis aan te pakken. We werken samen met overheidsinstellingen, maatschappelijke organisaties en netwerken van gemeenschappen, leraren, ouders en kinderen zelf.

Victoria and teacher
Training spelend leren

Een paar jaar geleden kreeg Victoria’s lerares Tumaini training van Right To Play over hoe ze haar klas en haar lessen aantrekkelijk en inclusief kan maken door middel van spelend leren voor zowel meisjes als jongens. Ze gebruikt nu spellen in haar lessen omdat dit het leren een stuk makkelijker en aantrekkelijker maakt voor de kinderen. Kinderen vinden het nu leuk om te leren.

_T8A0391.jpg

Vóór de Right to Play training hadden veel kinderen op school niet de basisvaardigheden voor lezen, schrijven en rekenen. Meisjes en jongens speelden niet met elkaar en zaten apart. Nu werken ze samen in spellen, zijn ze zich meer zelfbewust en doen ze het steeds beter in de lessen.

Victoria floreert

Victoria plukt hier de vruchten van. Ze is heel zelfverzekerd. Ze groeide op in een omgeving waar ze werd aangemoedigd om in zichzelf te geloven. Spelend leren op school stimuleert dit verder. Victoria floreert, inspireert haar klasgenootjes om hun best te doen op school. En stap voor stap komt ze steeds dichter bij haar eigen grote droom: dokter worden.